woensdag 4 september 2013

Saligny-sur-Roudon - Bert : 25km (totaal : 903 km)

SMS verstuurd op 03/09/2013 om 23u13

“ Het was weer leuk om gisteren op mijn eentje in ‘grootmoeders’ gîte te verblijven na de mindere ervaring in (jakkes) Bourbon. Veel wasjes, lange douche, het gewoonlijke pelgrimsdieet: appels, chocoladebroodjes, noedels, crackers, thee en veel koffie (ben hervallen), en daarna genieten van de fantastische sterrenhemel (1000den!) met een glaasje… water. Mijn dieet heb ik een weekje moeten aanpassen want cols + alcohol = Tom Simpson. Ik ben gisteren overigens ook vergeten te vermelden dat ik de eerste levende, (niet-giftige) slang op mijn pad ontmoet heb. Alvorens ik Dirk P kon bellen voor advies, koos de slang echter het hazenpad. Maar goed want ik had blijkbaar weer geen ontvangst :) Vandaag ben ik na een gezellig ontbijt met André en Solange van de gîte voor de zoveelste maal te laat op pad vertrokken. Vandaag t.e.m. vrijdag zal het rond 30° warm zijn dus heb ik er flink de pas in gezet. Witte koeien worden stilaan vervangen door bruine exemplaren en er is terug meer reliëf tot aan Saint-Léon. Daar heb ik 2u in de schaduw van de kerk een siësta gehouden. Tegenover de kerk lag de pharmacie waar ik massageolie wou kopen, die ze echter niet hadden (de spiertjes staan nog steeds strak sinds de Morvan… ). Dus heb ik 3km omweg gemaakt om het volgende grote dorp te bereiken, waar ze dan weer geen pharmacie hadden. Maar (sacreblue, la providence!) toevallig werd die vraag beantwoord door Jean-Luc die zelf nog de Camino gedaan heeft. Hij stond erop mij te helpen. In de ene hand hield ik een pint bier vast en met de andere hand klampte ik mij angstvallig vast terwijl Jean-Luc in onvervalste Franse stijl in zijn Renault naar de dichtstbijzijnde stad scheurde. 20min later ging ik weer op pad met mijn fles Arnica-olie, iets minder dorst en enkele bijna-doodervaringen rijker. In Bert wachtte een luxueuze stacaravan en (providinges in het kwadraat) een restaurant waar gek genoeg enkel Limburgs gesproken werd. Jos en Karine verruilden bijna 10 jaar geleden hun restaurant in Helchteren, de Ortolaan, voor een nieuwe zaak in het kleine, gezellige Bert. Wat is de wereld soms toch klein! Terwijl ik geniet van het heerlijke viergangenmenu, babbel ik met het vriendelijke koppel uit Overpelt dat een tafel verder zit. Om de avond af te maken kan ik eindelijk eens op mijn gemak op het internet om te zien hoe flink mijn petekind Dries gegroeid is, en zowaar na 35 dagen een heuse Duvel! :) Bedankt voor de leuke ontvangst, Karine en Jos! Heb ik overigens al vermeld dat ik vandaag na in totaal 903km al aan 1/3 zit? :) Tot morgen! “

2 opmerkingen: