donderdag 12 september 2013

Apinac - Retournac : 28km (totaal : 1119 km)

SMS verstuurd op 12/09/2013 om 00u25

“ Ik wil het na Hautes-Forrez (cols) de laatste dagen tot Le Puy rustig aandoen om na een rustdag aldaar met frisse benen af te buigen naar het zuidwesten. Het gaat wel gek zijn na 1160km steeds zuidwaarts gewandeld te hebben :) Vandaag heb ik dus enkel het begin en het einde van de etappe via de GR gedaan en de rest via de berm van een departementale. Het was ideaal wandelweer: 15° en zonnig. Er was wel een ijskoude westenwind dus heb ik mijn buff weer over de oren gedaan en 2 fleecetruien over elkaar aangetrokken. Het eerste deel van de tocht liep over een hoogplateau met mooie vergezichten op de Haute-Loire in alle windrichtingen. Tot de baan plots een grote kloof induikt en ik in een totaal andere wereld terechtkom: het prachtige dal van de Ance met in de diepte het middeleeuws dorpje Chalencon en de 10e eeuwse Pont du Diable. Voor de eerste maal kreeg ik ook het gevoel van Zuid-Frankrijk :) Morgen is het maar 14km tot Vorey dus plof ik op een terrasje in Retournac neer (alles eindt hier op ‘-ac’…) en drink 3 pinten na elkaar. Dat is zowaar geleden van dag 4 in Leuven. Op de boerderij bij de gîte lopen 4 knappe boerendochters rond. 1 van hen vraagt of ik ‘haar geiten wil melken’. Ik antwoord dat het een hele eer zou zijn. Tot mijn grote spijt was het geen codetaal: 5min later hangen mijn schoenen en broekspijpen vol met geitenmelk maar uiteindelijk krijg ik toch een bodempje in de emmer gemikt. Toch weer iets om bij op mijn cv te zetten! :) Na het bezoek aan de kaasmakerij stopt ze me een volledige bol kaas toe: ‘Très bien! Merci’, zeg ik na een eerste hap. Ze toont me 2 groefjes in de rand van mijn bol en legt me uit dat ze het toch niet konden verkopen aangezien de muizen er aangezeten hadden. De wilde boerendochter: een fantasie die ik toch van mijn lijstje ga schrappen, me dunkt… Tot morgen (hopelijk) ! “

Geen opmerkingen:

Een reactie posten