woensdag 20 november 2013

Santiago de Compostela - Negreira: 22km (totaal : 2701km)

SMS verstuurd op 19/11/2013 om 21u14

“ Lekker uitgeslapen, goed ontbijt genomen, een fameus pakket souvenirs opgestuurd, en vervolgens terug naar de kathedraal waar ik afgesproken heb met Patrick en Sabrina. Ieder afzonderlijk maar toch ook samen zijn we naar Santiago gewandeld. Het is toepasselijk om, in de schaduw van zijn laatste rustplaats, afscheid te kunnen nemen. Nadat ik Patrick beloofd heb hem volgend jaar in de Ardèche fruit te zullen komen helpen plukken, ga ik weer op pad. Pelgrims die naar Santiago wandelen stoppen in Santiago, pelgrims die wandelen om onderweg te zijn wandelen naar Finistère, naar de oceaan, het einde van de wereld. Dat is immers de enige plaats die je kan doen stoppen (als je het poëtisch opvat; praktisch gezien kan je dus ook de bus pakken terug naar Santiago en naar Portugal wandelen :) ). 9 caminos komen aan in Santiago, dit is de enige die er vertrekt. Bovendien is de tocht naar Finistère waarschijnlijk ouder dan Santiago zelf, aangezien de plaats reeds een belangrijke rol speelde voor de voor-christelijke Keltische stammen. Tijd dus voor een heidens tussendoortje… Al snel beland ik in de heuvels rond Santiago met mooie uitzichten op de kathedraal. Na 15km sta ik een half uur te genieten van de prachtige Ponte Maceira. Voor de rest zijn er ongerepte paden. Gedaan met de graffiti, pelgrimsstront en afval! :) In de gezellige herberg (enig minpuntje: bugs alom dus spuiten maar) beland ik weer tussen de jongen mensen. Het begint allemaal heel tof tot ik mijn ongezouten mening betreffende graffiti op de camino in de groep gooi en de wind fameus van voren krijg. Blijkt dat er een aantal kladderaars bij me aan tafel zitten. Ze verplichten 100.000den pelgrims hun ontboezemingen te lezen. Maar als vervolgens 1 van die 100.000den hen meedeelt dat samen met mij het overgrote deel van hun collega’s hun graffiti als onnozel, puberaal, storend en ronduit onrespectvol ervaart, word ik plots geëxcommuniceerd. Ik laat het me niet aangaan en ga enkele chupito’s drinken in het café op de hoek. Het was een mooie wandeling vandaag. Ik liet niets anders dan voetafdrukken achter en ik nam enkel leuke herinneringen en foto’s mee. Mijns inziens, hoort het ook zo :) “

Geen opmerkingen:

Een reactie posten