maandag 11 november 2013

León - Hospital de Órbigo: 28km (totaal : 2396 km)

SMS verstuurd op 10/11/2013 om 00u02

“ De kortste weg richting Hospital de Órbigo loopt 28km langs de senda. De senda is een vergiftigd ‘geschenk’ van Castilla y Leon aan de pelgrims: km’s lange petanquebanen langs hoofdwegen die ik gelukkig meestal kan ontwijken dankzij mijn goede gids die me langs de oude Camino leidt. De senda is vreselijk saai maar toch neemt het merendeel van de pelgrims deze optie wegens korter. Ook vandaag kan ik de oude Camino nemen i.p.v. de senda maar dat zou neerkomen op 38km. Met de bergen in het vooruitzicht besluit ik dus (voor de eerste maal sinds de Champagne) 10km de bus te nemen tot aan de rand van León en vandaar 28km te wandelen via de oude Camino. Al snel beland ik op een prachtig, spaarzaam bebost plateau in de dichte mist. Het tweede deel gaat via kleine landwegen dorpje per dorpje richting Hospital de Órbigo. In de albergue word ik ontvangen door een Nederlandse hospitalera. Er zit ook een grote groep jonge pelgrims uit alle hoeken van de wereld die iedere avond samenklitten wegens gemeenschappelijke interesses: muziek, alcohol, wiet en het andere geslacht. Mijn kamergenoten kruipen om 21u al onder de wol en ik heb dus geen andere keuze dan bij de jongeren te gaan zitten. Na 22u vraagt de priester (die doorheen de jaren steeds meer ruimte van zijn eigen huis afstond aan de pelgrims) tweemaal vriendelijk maar tevergeefs aan de groep stiller te zijn. Ik leg hen uit dat we in iemands huis te gast zijn maar het helpt niet. De priester komt een derde maal, ditmaal woedend, naar onder en jaagt iedereen naar bed. Ook ik ontsnap niet aan zijn woede. Alhoewel het niet goed lukt, probeer ik het me niet aan te laten gaan: mijn intenties waren goed, en dat is het enige wat telt… :) “

Geen opmerkingen:

Een reactie posten