dinsdag 19 november 2013

Monte do Gozo - Santiago de Compostela: 5km (totaal : 2679km)

SMS verstuurd op 18/11/2013 om 22u46 

“ Om 8u ben ik op pad voor de laatste 5km tot aan de kathedraal. Gek genoeg met enige tegenzin. Waarom weet ik niet… 3km verder kom ik Patrick terug tegen, tegen alle verwachtingen in. We vallen elkaar in de armen en pinken zelfs een traantje weg. We nemen afscheid voor een half uurtje want ik wil alleen bij de kathedraal aankomen. Daar sta ik dan, helemaal euforisch, alleen op het grote plein voor de kathedraal. Binnen ga ik echter nog niet want dat wil ik samen met Patrick beleven. Eenmaal iedereen aangekomen is, gaan we samen ontbijten en onze Compostelas afhalen (diploma). Ik laat de anderen om te gaan zwaaien naar de webcam (en een uurtje later nog eens wegens een misverstand met de webmaster). Hartelijk dank voor alle telefoontjes en sms’jes! Vervolgens zoek ik een leuk hotel om mijn rugzak achter te kunnen laten tijdens de pelgrimsmis om 12u. Samen met Patrick en Sabrina zit ik op een bescheiden bankje helemaal achteraan in het prachtige gebouw. We willen onze plaatsen afstaan aan een aantal oudere toeristen maar ze willen niet. Samen hebben we meer dan 7000km gelopen, misschien valt het aan onze verweerde bruine gezichten te zien. Ik zou bijna zeggen ‘…of te ruiken” maar ze slingeren spijtig genoeg de 53kg zware Botafumeiro niet rond, dus dat zal wel meevallen. Misschien maar goed want er zijn, naar verluid, doorheen de geschiedenis 11 doden gevallen bij ongelukken met het immense wierookvat (bediend door 8 paters/priesters) :) Na de mis ga ik mijn credencial voor Fisterra afhalen en is het tijd voor het leukste onderdeel: een goede prijs afdingen voor 55 postkaarten en souvenirtjes kopen. Twee uurtjes later smijt ik alles af op mijn hotelkamer en ga ik naar de intussen rustige kathedraal. Ik probeer zo dicht mogelijk bij de pilaar te geraken die miljoenen pelgrims voor me aanraakten. Met de hand aan voorzijde en met een kopstoot aan de achterzijde (wat nu allemaal niet meer mag en je moet bovendien betalen om dichtbij te geraken). Ik wandel onder het altaar door om de reliekhouder met het lichaam van St-Jacob te groeten en mijn 14 (elektronische) kaarsjes te branden. Vervolgens loop ik boven het altaar door om het heiligenbeeld te omhelzen. In de namiddag heb ik eindelijk een gids voor de kustroute van de Camino Portugues gevonden. Dus tot 22u sluit ik me in mijn hotelkamertje op om de 4 etappes tot Porto uit te stippelen. Vervolgens ga ik, na een volledige voor- en namiddag verbroederen, lekker op mijn eentje op restaurant. De ‘large steak of the house’ blijkt een fameus understatement en met een kleine indigestie kruip ik mijn proper bedje in :) “

Geen opmerkingen:

Een reactie posten