zondag 18 augustus 2013

Vrijdag 16/08: Bagneux - Payns : 26km

SMS verstuurd op 17/08/2013 om 12u59

“ Enkele km’s na het afscheid in Bagneux, ga ik van mijn route af om de kleine kerk van Clesles van dichtbij te zien. Deze kerk is 1 van de gekste kerken die je in Frankrijk kan tegenkomen en waar een fantastisch verhaal achter schuilt. Daarna wandelde ik 20km langs een prachtig kanaal van de Haute-Seine. Tijd om mijn been eens op de proef te stellen… Tegen 6km/u dender ik naar Payns, een troosteloos anoniem gat. Mijn gastheer is echter des te kleurijker :) Maurice Campeau, 79 jaar, pastoor van 10 parochies, trotse Franstalige Canadees en hyperactieve wervelwind verwelkomt me vrij bondig: ‘Wilt u rum of whisky bij uw cola?‘ Het begin van een memorabele avond dus :) Tijdens het aperitief vervoegt ook Jean-Claude de dis, een even aimabele 43 jarige buurman ons. Hij vat het eerder als een compliment op wanneer Maurice hem als lokale dorpsgek voorstelt. Samen maken we er een onvergetelijke avond van terwijl Maurice me via Skype op zijn grote flatscreen voorstelt aan vrienden en familie op 3 andere continenten. Slechts eenmaal wordt het serieus. Hij biedt me uit naam van de Kerk zijn verontschuldigingen aan dat me in Baye de communie werd geweigerd. Een opluchting want dat stak toch wel wat :) ‘Baye is meer en meer naar een sekte aan het evolueren’, zei hij. Achteraf gezien deden het uiterlijk en de dominante, dwingende blik van de priester me denken aan wijlen de wacko van Waco. Nadat het onderste van alle flessen op tafel vanboven had gestaan, kroop ik toch wel vrij vrolijk diagonaal mijn wederom iets te kleine Franse bedje in :) “

Geen opmerkingen:

Een reactie posten