donderdag 8 augustus 2013

1e rustdag: Rilly-la-Montagne

SMS verstuurd op 08/08/2013 om 18u05

“ De huisbazin had me gewaarschuwd voor mijn huisgenoten, maar achteraf gezien snap ik helemaal niet waarom. Wat een leuk wereldfeest was het hier gisteren! Om 19u30 kwamen ze aan: een vriendelijke doch zwijgzame Marokkaanse man van ca. 50 jaar en 2 vrolijke Algerijnse gasten, Jassin en Khalid. Ze werken als arbeiders even verderop aan een brug over de snelweg en verblijven door de week hier in een gîte. Het was even onwennig maar toen ze hoorden dat ze een pelgrim in “hun huis” te gast hadden, vonden ze het een hele eer en kreeg ik meteen een pint in mijn handen geduwd :) De Algerijnen nemen niet deel aan de Ramadan en begonnen direct te koken. Het rook heerlijk en hoewel ik zelf al gekookt had, moest ik mee aan tafel schuiven. Ik heb ook harissa moeten uitproberen en pas toen ze mij rood zagen worden, riepen ze lachend “ça pique!” :) Ze opperden dat ik beter in Rilly kan blijven dan alleen in Reims te gaan zitten kniezen. Aangezien hier alles wat ik nodig heb dichtbij is: ijs, bank, apotheek, winkel, tabak, zetel, TV,… Ik ben vanochtend dan ook voor 3 nachten gaan bijbetalen. Eveneens vanochtend stond er in de keuken een warme pot koffie en Algerijnse koekjes te wachten :) Spijtig dus dat ik alleen zit vanaf morgen, maar voor de rest heb ik wel een strak plan. Vandaag en morgen neem ik platte rust (bedankt Jeroen V voor het kinesistenadvies!), leg ik veel ijs op mijn been en af en toe een wandel ik rond de blok. Zaterdag ga ik 10km zonder rugzak wandelen en neem ik nadien de trein naar de gîte. Zondag reis ik met de trein 10km vooruit en daarna wandel ik 14km met rugzak naar de volgende slaapplaats. Na zondag ga ik terug rustig aan de aantal km’s opbouwen. Het is niet leuk om stil te zitten, maar ik mag geen risico’s nemen met mijn been want ik wil tot in Santiago geraken… Fijne avond!! “

3 opmerkingen:

  1. Is hier een nieuwe Cees Nooteboom aan het opstaan?

    (Het blijft leuk om te lezen, Thomas!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt uw 'blessure' me dunkt heel deskundig aangepakt en ben blij dat ik er nog iets van kan leren. In dat ijs geloofde ik niet zo erg maar ik ga er nu direct mee beginnen zie.

    BeantwoordenVerwijderen