dinsdag 13 augustus 2013

St. Jacob versus de zwarte kat

SMS verstuurd op 13/08/2013 om 13u29

“ Enkele dagen geleden sprak ik over overwinningen en nederlagen, mee- en tegenvallers, ontmoetingen en afscheid,… Als je als pelgrim weinig zelf in de hand hebt en zowel kleine als grotere problemen op je pad tegenkomt. Maar toch altijd op je pootjes terecht komt, vaak door stom toeval of door een gekke samenloop van omstandigheden, dan gaat geloof en bijgeloof plots gekke dingen met je hoofd doen. Niets lijkt zomaar te gebeuren; alles lijkt verbonden, voorbestemd… Toevallig achterom kijken en 20m terug je hoedje zien liggen, gekwetst in Rilly bij 3 moslims terechtkomen om het Suikerfeest te vieren of een kaars branden voor een dakloze en 2u later had Dimitri na 5 maanden eindelijk een dak boven het hoofd gevonden,… Je zou van minder bijgelovig worden :) Het geloof ligt iets ingewikkelder: ik ben altijd teveel dromer geweest om atheïst te zijn, maar te realistisch om mezelf gelovig te noemen, dus hield ik het maar op agnost. Dat ben ik nog steeds, maar toen ik echt in de shit zat, merkte ik dat ik een uur aan een stuk een theoretisch kader in elkaar aan het knutselen was om de nood aan het prevelen van schietgebedjes met dat agnosticisme te verenigen. En aangezien ik nog steeds mijn tocht kan verderzetten en het dus mogelijk daardoor komt, maakt belofte schuld en kan ik tot het einde van mijn reis niet zomaar een kruis passeren :) Ik vertelde mijn gastvrouw Cathérine gisteren over de ontmoeting met Gaetan en dat het toch weer een heel gek toeval leek om ‘toevallig’ te zijn. Ze moest er eens hartelijk om lachen. Ik ging naar mijn kamer en daar zat… een zwarte kat?! Lief beestje maar toch… Zou het? ;) “


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten