zondag 18 augustus 2013

Kind hearts are the gardens…

SMS verstuurd op 18/08/2013 om 13u47

“ De wegen naar Santiago waren in de Middeleeuwen een belangrijke manier om kennis en wijsheid te delen. Langsheen de routes ontstonden dan ook grote steden en abdijen. Ik heb wederom bij de nonnen overnacht in een miniklooster bewoond door twee collega’s van de vriendelijke zusters waarbij ik verbleef in Sézanne. Volgens de voorschriften mogen we niet samen eten, maar erna babbelden we nog een ganse avond en bleek dat soeur Anne-Theresia en ik een gemeenschappelijke passie delen: tuinieren. Vanochtend vroeg delen we in de kloostertuin onze geheimen met elkaar. Ze toont me hoe ik blaren kan behandelen met weegbree, en ik leer haar hoe de Romeinse legionairs bijvoet in hun sandalen staken en het kruid zo door gans Europa verspreidden. Ze vervloekt 1 bepaald woekerend onkruid. Als ik het vervolgens uit begin te trekken met wortel en al, herinnert ze me aan het feit dat er op zondag niet gewerkt mag worden. ‘Geen paniek’, zeg ik en even laten is ze stomverbaasd als k mijn sokken brandschoon krijg in een pan warm water met de schuimende wortels van het desbetreffende zeepkruid :) Op mijn aanraden beginnen ze ook met het bijhouden van een ‘livre d’or’ dat ik dan maar inwijd met een toepasselijk gedicht, nl. Kind hearts are the gardens, van Longfellow…“

Geen opmerkingen:

Een reactie posten