maandag 26 augustus 2013

Saint-Cyr-les-Colons - Arcy-sur-Cure : 22km

SMS verstuurd op 23/08/2013 om 19u23

“ Ik was wat vroeger vertrokken vandaag aangezien het weer warm beloofde te gaan worden. Om 9u ’s ochtends was het inderdaad al puffen in het veld :) Om 12u zat ik in Accolay al over 3/4 van mijn route. Daar heb ik dan op een gezellige terrasje voor geen geld een driegangenmenu besteld. Nadien zette ik mijn tocht verder langs mooie route door een bos op een steile oever van de rivier de Cure. ’s Avonds overnachtte ik bij een vriendelijke gepensioneerd koppel, Dominique en Marie-Therese. Ze wonen 4km van de route weg in klein gehucht, le Beugnon, dat 50 zielen telt. Ik krijg een rondleiding doorheen het dorp en in de 15e eeuwse Jacobskapel die ze aan het restaureren zijn. Een gepassioneerde Dominique slaagt erin me anderhalf uur te boeien tijdens een wandeling van 400m door een stervend dorp. Iedereen kent elkaar en overal wordt een babbel geslagen. 1 gek moment wel: ik merk op dat de hoofdweg, rue Réné Réné, wel grappig is (temeer in een land dat niet bijster origineel is als het op straatnamen aankomt). De oudere man bij wie we staan verklaart met afgestreken gezicht dat de straat naar zijn vader genoemd is die door de Duitsers gefusilleerd werd. Met enige trots toont hij 2m verder het kogelgat in de zachte Bourgondische steen. Ik wist niet goed wat te zeggen dus rondde mijn gastheer de rondleiding af met een welgekomen “le diner sera prêt!“.

1 opmerking: