donderdag 15 augustus 2013

Baye - Sézanne : 18km

SMS verstuurd op 14/08/2013 om 21u45
 
“ Ik was stiekem voor de eerste maal blij ergens afscheid te kunnen nemen. Het waren lieve mensen in het kasteel daar in Baye, maar ze waren wat te fanatiek en precies niet gewoon om te gaan met andersdenkenden. Bij de communie vanochtend (mijn 3e mis op 12u tijd) kreeg ik zelfs geen hostie: ‘kom maar terug als ge het licht hebt gezien’… De route vandaag was 24km, maar ik heb om mijn been te ontzien binnenwegen genomen. De laatste 2km tot Sézanne was net een postkaart: wijngaarden met in het dal een grote kerk. Ik overnacht wederom in een Foyer: van religieuze diehards van de Charité, naar de vriendelijke euh… diehards van Francoise de Sales Aviat, een rusthuis dus. De bejaarden doen zelf het onthaal en bijhorend kruisverhoor (er zwerven wel eens valse pelgrims rond). Ik was ook blij dat je hier niet constant op uw knieën moet zitten tijdens de mis (en dan nog geen hostie krijgen…). Bij het avondeten mag ik kiezen waar ik ga zitten: alleen, bij de dakloze met de wel heel boze blik in zijn ogen of tussen de vaste bewoners. Ik zet me bij 3 kranige vriendinnen: Henriette, Georgette en madame Provence. Samen zijn we meer dan 300 jaar oud. We babbelen over Belgische chocolade, reizen die we maakten toen we 28 waren, verloren liefdes en de nakende druivenoogst. We bestellen champagne, maar krijgen echter nog een plastieken karaf kraantjeswater. Ze proberen me ook te koppelen aan een knappe verpleegster maar deze vindt me te jong; beroepsmisvorming neem ik aan :) “
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten