zondag 1 december 2013

Santiago de Compostela - Padron: 24km (totaal: 2824km)

Porto, Hotel Aliedos, 18u25 Portugese tijd

Om 8u20 de bus op naar Santiago. Het eerste anderhalf uur volgt de bus de kustlijn terwijl de zon opkomt, en krijg je mooie vergezichten op Kaap Fisterra. In Santiago snel wat kleren bij aantrekken want het is hier plots een hoop kouder dan aan de kust. Eenmaal terug aan de kathedraal kom ik weer bekende gezichten tegen: sommige collega's heb ik niet meer gezien sinds Frankrijk, anderen zijn blijven plakken sinds de laatste maal dat ik in Santiago was. Het is niet altijd even gemakkelijk om ermee op te houden; beste voorbeeld: Thomas Eerdekens, want die begint vandaag aan de Camino Portugues! Nadat ik mijn credencial opnieuw heb laten afstempelen in het pelgrimsbureau en een nieuw paar schoenen heb aangeschaft, verlaat ik om 14u via de grootste boulevard van Santiago het oude centrum, en wandel in zuidelijke richting in de hoop ergens de eerste pijlen van de Camino Portugues tegen te komen. Uiteindelijk is dat pas 2.5u later het geval. De camino volgt vandaag bijna enkel grote wegen en regelmatig is het erg gevaarlijk oversteken. Alhoewel pelgrims in dit deel van Spanje een belangrijke bron van inkomsten zijn, wordt er spijtig genoeg niet altijd rekening gehouden met onze veiligheid wat betreft ruimtelijke ordening. En nu we toch even aan het klagen zijn: de Spanjaarden klagen voortdurend hoezeer ze last hebben van de crisis maar overal waar je wandelt, zijn ze viaducten, HST-spoorlijnen en autosnelwegen aan het aanleggen of is dat recentelijk gebeurd. Mijn gids voor dit deel van de Camino Portugues is 2 jaar oud maar klopt van geen kanten meer door alle nieuwe wegen die er niet opstaan. Zouden de Spanjaarden nu echt niet weten dat je een financiele crisis in de eerste plaats kan keren door op te houden met geld te spenderen? Gelukkig vind ik de camino een uurtje voor Padron weer terug. Ze leidt me door piepkleine Galicische dorpjes met wegen die te smal zijn voor de belachelijk grote auto's van onze 21ste eeuw: heerlijk rustig dus :) Voor de eerste maal moet ik mijn hoofdlampje tijdens een etappe bovenhalen, want de laatste km's overvalt de duisternis me. Dat zorgt wel voor een mooie aankomst in het gezellige Padron dat overheerst wordt door haar grote kerk, gebouwd op een heuvel naast de rivier. Hier wordt de steen bewaard waaraan de volgelingen van Santiago de boot met zijn lichaam aan vastknoopten op weg naar Compostela. De luxueuze albergue herbergt twee Portugese collega's die onder de bugs zitten. Terwijl ze zich het vel van het lijf krabben, gaan we gezellig een pint pakken: het is leuk om weer op weg te zijn! :)

Huidige route










Geen opmerkingen:

Een reactie posten