zondag 1 december 2013

A Guarda(ESP) – Viano do Castelo(POR) 25km (+16km bus; totaal gewandeld: 2954km)

Porto, Hotel Aliedos 20u50 Portugese tijd

De Portugezen doen niet mee aan het winteruur, dus ik kan op mijn gemakje ontbijten. Het is weer stralend weer en ik besef wat een geluk ik heb gehad slechts 5min regen gehad te hebben op al die dagen Galicië, dat niet voor niets de groenste streek van Spanje is :) Wandel vervolgens mijn laatste 2km op Spaanse bodem richting overzetboot over de Rio Mina, de grens tussen Spanje en Portugal. 1 euro en 10 minuten later sta ik in Caminha, Portugal. Ben zo enthousiast dat ik een stempel vergeet te vragen en direct doorwandel richting binnenland. Vanaf hier enkel zand- en keienstranden, maar ik wil op mijn allereerste dag ooit in dit land wel eens het echte Portugal zien. Zonder kaart begin ik rond te dwalen op het platteland rond Caminha, door wijngaarden en wondermooie kleine dorpjes met mooie kasseiwegeltjes en steegjes. De mensen kijken wat raar en zijn dus kennelijk geen wandelaars voor hun deur gewoon, een veeg teken aan de wand dat ik misschien ook wat verder van de kust afgedwaald ben dan de bedoeling was... Ik besluit een berg op te klimmen aangezien ik in mijn enthousiasme ervan uitga dat aan de andere zijde de Oceaan zal liggen glinsteren. Een uur later sta ik volgens mijn horloge 300m hoger op de top en zie ik minstens 3 even hoge bergen tussen mezelf en iets dat achter de derde berg moet liggen (mogelijk de zee dus...). Ik weiger terug te keren en begin de heuvels te doorkruisen. Om een lang verhaal kort te maken: na meer dan 5 uur wandelen bereik ik de zee, blijk minstens 25km gewandeld te hebben, maar ben maar 14km van Caminha geraakt; een klein organisatorisch fiasco maar niettemin een prachtige wandeling en een leuk avontuur, zo zonder kaart in een land waarvan je de taal niet spreekt :) Spring 16km op de trein tot Viano en vind voor een appel en een ei een 3sterrenhotel met wel heel erg grote suites. Tijdens mijn visschotel kan ik live meemaken hoe Anderlecht op de valreep de duimen moet leggen tegen Benfica en afgemat kruip ik mijn bedje in na mijn eerste dagje Portugal: dat was wel een voltreffer ;)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten