dinsdag 15 oktober 2013

Aroue - Ostabat: 22km (totaal : 1872 km)

SMS verstuurd op 15/10/2013 om 07u07

“ Ik vertrek vroeg uit de gîte want ik voelde me er niet op mijn gemak. Naast Rudi en Tulliki zaten er immers 5 Franse pelgrims die zich vrij boertig en lawaaierig gedroegen. Ook wil ik snel in Ostabat geraken. Hier komen 3 grote pelgrimswegen samen: de wegen van Tours (Parijs), Vézelay en Le Puy-en-Velay. In het eerste kerkje na de samenvloeiing, de prachtige kerk van Harambeltz, is de gids juist aan zijn uitleg van een uur begonnen voor een hele klas schoolkinderen. Het is een ontzettend interessant verhaal dat ik daarna in geuren en kleuren vertaal voor Tulliki. Het is wel een grappig moment om hier te belanden: de kinderen zien ons als eigentijdse figuranten en bestoken ons met vragen of staren ons aan met open mond :) Als ze vertrekken, toont de gids me nog wat kostbaarheden: 50 munten uit de 17e eeuw, een 600 jaar oude pateen en stukken steen van de heidense tempel die hier 1000 jaar geleden stond en gerecupereerd werden voor de bouw van de kerk in de 12e eeuw. Hij wijst me eveneens een stuk Romeinse heirbaan. Het is een fijn gevoel om op exact dezelfde plaats te wandelen (de volle 10m!) als miljoenen pelgrims voor me sinds de 10e eeuw :) De gîte in Ostabat zit vol met 24 pelgrims: een hoop Fransen uit alle hoeken van het land, Tim uit Nieuw-Zeeland en ik. Tijdens het diner komt een rondbuikige Baskische zanger wat traditionele liederen zingen waarna we met een Baskisch biertje nog even van de rust hier in de vallei genieten… Morgen mijn laatste dag Frankrijk!! :) “

4 opmerkingen: