donderdag 24 oktober 2013

Ventosa - Santo Domingo de Calzada: 29km (totaal : 2109 km)

SMS verstuurd op 24/10/2013 om 21u48

“ Vandaag heb ik een lange etappe voor de boeg dus ben ik heel vroeg op pad. De eerste zonnestralen priemen pas na een dik uur door de regenwolken. Het zal gelukkig droog blijven vandaag. Al gauw laat ik alle anderen die vanuit Ventosa vertrokken achter me en 3u lang heb ik de Camino voor mezelf. Even na de middag is de volgende blok pelgrims aan de beurt (zij die vanuit de volgende stad vertrokken zijn…) en ben ze net op tijd gepasseerd om vrije baan te hebben tijdens de laatste km’s tot Santo Domingo de Calzada. Nog 3 prachtige km’s kaarsrecht en bergaf richting de mooie kathedraal met haar unieke inhoud, een kippenren met 2 levende kiekens. Groot is mijn teleurstellen als blijkt dat je ook hier 4 euro moet betalen om de kerk te bezichtigen. Uit principe weiger ik te betalen om een kerk binnen te geraken dus ik spendeer dan maar 4 euro op een zonnig terrasje… Na 80 dagen Frankrijk was ik blij met de verandering die Spanje beloofde en het is hier echt prachtig wandelen. Maar ik voel me vaak een koe die tot de laatste euro gemolken wordt. De grote kerken/kathedralen geraak je vaak enkel betalend binnen (ik dus mooi niet) en als je vrije toegang hebt zie je niets omdat je 1 euro in een bakje moet stoppen in ruil voor 8min licht (wat wel geweldloos te omzeilen valt met mijn straf hoofdlampje: touché!). Oké, Spanje lijdt fameus onder de financiële crisis, maar dergelijke belachelijke praktijken gaan er bij mij niet in. Het zal wachten zijn tot het volgende dorpskerkje om een kaarsje voor jullie te branden… ;) “

Geen opmerkingen:

Een reactie posten